Invigning

Efter att ha sett invigningarna för de 29:e olympiska spelen kan sägas att det, till ingens förvåning, var otroligt storslaget och pampigt. Pyrotekniken stod högt i skyn medan synkroniserade trumslagare och dansare och gröna män med lampor underhöll på marken. Givetvis följde en kinesisk kulturell resa genom århundrandena, dock tycker jag att samtidigt som det var en propagandaföreställning, var det själva politiska budskapet helt avskalat. Följaktligen var det ingen större skillnad på denna invigning gentemot exempelvis invgningen i tidigare OS i Aten 2004.

Sedan kanske det inte är konstigt att kommentatorerna diskuterade de mänskliga rättigheterna, men man kan ändå undra om det varit lika stora diskussioner och protester om t.ex. Israel eller USA höll i de olympiska spelen, länder som i allra högsta grad även de kränker de mänskliga rättigheterna.

Sedan slutade Brasilien-Belgien 1-0, oavsett hur gärna J.Hård ville att den matchen skulle slutat mållöst.

Min vän Jakob kom aldrig med chips och cola till mig. Jag blev ledsen och besviken, men antar att han njöt av alla kinesiska ord och fraser han nu kan använda i sitt liv som börsmäklare i Shanghai.

Slutligen för att citera R.Laul "Vilka vinner och varför?" Fråga inte Zlatan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0